یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

وزير ارشاد:

دسترسي آزاد به اطلاعات مقابل فساد قرار مي‌گيرد

صالحي اميري

شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۳:۰۰


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حالي که شفافيت و دسترسي آزاد به اطلاعات را در مقابل فساد دانست، گفت: ادعاي دموکراسي و مردم‌سالاري ديني با دسترسي آزاد به اطلاعات فراهم مي‌شود و ما از لحاظ قانوني حق نداريم اطلاعات را محدود کنيم.

وايمکس نيوز- محمد صالحي اميري امروز در آيين رونمايي از سامانه انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات اظهار کرد: در مباحث جديد قدرت علمي که عناصر قدرت را تعريف مي‌کنند، عواملي مانند قدرت مغز، رسانه، تکنولوژي و اطلاعات به عنوان شاخص‌هاي قدرت تعريف مي‌شود. بنابراين اطلاعات عامل قدرت است که صاحبان اصلي آن مردم و حاکمان امانتدار آن هستند.

وي با بيان اينکه مردم مصرف‌کننده اطلاعات هستند و محکوم کردن اطلاعات مغاير با مباني قانوني است، اظهار کرد: يکي از شاخص‌هاي دولت‌ها و حکمراني خوب در جامعه امروز، ميزان دسترسي آزاد به اطلاعات است. قانونمداري و شفافيت نيز سرمايه اجتماعي محسوب مي‌شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: دسترسي آزاد به اطلاعات الزاما در چهارچوب دولت نيست بلکه حاکميتي است. همه حاکميت از جمله قوه مجريه، قضاييه، مقننه و ساير نهادها بايد اين دسترسي را فراهم کنند.

صالحي با تاکيد بر لزوم شفافيت براي جلوگيري از فساد اظهار کرد: شفافيت نورافکني است که فضاي تاريک را روشن مي‌کند. دولت‌هايي که فضاي تاريک دارند، ميل به فساد در آنها زياد است.

وي دسترسي آزاد به اطلاعات را يکي از شاخص‌هاي عدالت دانست و بيان کرد: ما از لحاظ قانوني حق نداريم اطلاعات را محدود کنيم. ما وظيفه داريم آن را در اختيار مردم قرار دهيم. اگر ادعاي دموکراسي، مردم‌سالاري ديني و اينکه مردم مالکان حقيقي نظام هستند را داريم، دسترسي آزاد به اطلاعات يکي از فاکتورهاي اين ادعا محسوب مي‌شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دسترسي اطلاعات به پژوهشگران را از ديگر مسائل مهم دانست و افزود: دريايي از اطلاعات وجود دارد که پژوهشگران از آن محروم هستند. اگر مخازن اطلاعات روي مردم گشوده شود، اين درياي اطلاعات به روي آنها باز خواهد شد.

صالحي خاطرنشان کرد: يکي از شاخص‌هاي ارزيابي پرستيژ بين‌المللي نظام ما از لحاظ شاخص‌هاي توسعه جهاني دسترسي مردم به اطلاعات چگونگي دسترسي مردم به اطلاعات است. اين کار به کمک وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و سازمان فناوري انجام شده و از امروز مي‌توان آن را به عنوان يکي از شاخص‌هاي نظام اعلام کرد.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو